Gember, iets voor jou?

Gember houdt je gezond

Gember: zo gezond dat het eigenlijk in elke keuken hoort

De feestdagen zijn weer voorbij. Misschien heb je last van een opgeblazen gevoel, verstopping of ben je misselijk?

Een goed middel om weer in balans te komen is gember. Gember is een goed medicijn om je snel weer beter te laten voelen.

Ik gebruik het zelf in diverse gerechten maar ook als thee. Je kunt gemberthee kant en klaar kopen maar je kunt ook plakjes van de verse knol afsnijden, in een theeglas doen en hier heet water op gieten. Even laten trekken en je hebt een heerlijke pittige zuiverende drank.

Ben je ziek? Ik kreeg de volgende tip:

Snijd plakjes van de verse gember en kook dit tot een ingedikt sap. Zet het in de koelkast en doe elke 2 uur een deel in een thee glas en giet hier heet water op. Binnen een paar uur voel je je al veel beter!

Wat is gember en wat kan het voor je doen?
De gember die tegenwoordig overal vers te koop is, is een stukje wortelstok van een gemberplant. De gemberplant behoort tot de familie van planten waar ook kurkuma, kardemom en galangawortel bij horen.

Gebruik het liefst verse gember. Gember heeft een aparte smaak waar je misschien even aan moet wennen. Ik ben er nu gek op en ik gebruik het dagelijks maar ik geef toe dat ik ook moest wennen.

Bouw het langzaam op. Het makkelijkste is om wat plakjes gember toe te voegen aan je favoriete pot thee. Je kunt ook eenvoudig wat gember toevoegen aan sappen, smoothies en soepen en verder aan alles wat er op je vuur staat te pruttelen en waarbij je denkt dat het lekker is. Probeer het gewoon eens uit.

Gember is ook te koop als gemalen kruid in een potje te koop en als stukjes in een mierzoete siroop.

Maar waarom gember?

Gember is een krachtige ontstekingsremmer
Waar veel mensen last van hebben, zonder dat ze het vaak weten zijn chronische (verborgen) ontstekingen. Een vervolg is vaak dat je chronisch ziek (kan) worden.

Gember staat bekend als een krachtige ontstekingsremmer en kan je helpen bij een groot scala aan chronische klachten en ziektes. Deze actieve stof in gember wordt 6-gingerol genoemd.

Gember kan (menstruatie-)pijn aanzienlijk verminderen
Gember is al eeuwenlang een kruid dat wordt gebruikt tegen allerlei pijnen waaronder menstruatiepijnen. Neem op dag 1 van de menstruatie iedere dag wat gember en de pijn neemt af. Gember is ook een goed middel tegen spierpijn na het sporten.

Gember vermindert artrose en (reumatische) artritis
Veel mensen krijgen vroeg of laat te maken met gewrichtsklachten. Er komt steeds meer onderzoek dat uitwijst dat dit niet het gevolg is van slijtage maar een gevolg is van chronische ontstekingen. Gember helpt enerzijds deze chronische ontstekingen tegen te gaan, maar bestrijdt ook de pijn waardoor minder medicatie nodig is (overleg wel altijd met je arts!)

Gember verhoogt de opname van voedingstoffen
Veel mensen dus ook kinderen zijn ondervoed. Klinkt wat raar in deze tijd van overvloed maar veel mensen krijgen niet die voedingsstoffen die nodig zijn om gezond te blijven.

Gember heeft de prachtige kwaliteit dat het de opname van voedingstoffen uit je darmen tot wel 200% verhogen. Dit is een goede reden om in ieder gerecht wat gember te verwerken. Als je hiervoor gemalen gember uit een potje gebruikt zal je gerecht minder naar gember smaken.

Gember houdt je bloedsuikerspiegel in balans (+tip)
Een te hoge bloedsuikerspiegel betekent dat er insuline in je bloed circuleert; zolang er insuline in je bloed zit is het moeilijk om af te vallen. Gember verbetert de werking van insuline en je insulinegevoeligheid. Het is in staat om de opname van glucose van je spier- en vetcellen te verhogen, waardoor zowel je bloedsuikerspiegel als ook het insulinegehalte in je bloed sneller zal dalen. Dit helpt je bij insulineresistentie en overgewicht. Combineer hiervoor gember met een heel klein beetje verse citroensap.

(NB: raadpleeg altijd je arts als je gediagnosticeerd bent met diabetes)

Gember helpt bij opgeblazen gevoel en winderigheid
Gember stimuleert de alvleesklier om verschillende enzymen te produceren. Hierdoor wordt je spijsvertering enorm gestimuleerd. Het verhoogt daarbij de samentrekkingen van je maag waardoor je maaginhoud sneller naar je darmen kan. Hierdoor zal een opgeblazen gevoel afnemen. Ook verbetert gember de peristaltiek (samentrekkingen) in je darmen waardoor winderigheid kan verminderen.

Gember heeft antibacteriële en antivirale eigenschappen
Leuk om te weten in deze tijd van het jaar!

Griep en een verkoudheid kan sneller worden genezen als je gember gebruikt. Ook is aangetoond dat gember de groei van de hardnekkige bacterie Helicobacter Pylori kan afremmen. Deze bacterie komt in je maag voor en kan de oorzaak zijn van maagkanker. Er zijn meerdere bacteriën en virussen die gevoelig zijn voor gember en die graag het veld ruimen als ze hiermee in contact komen.

Gember verbetert hersenfuncties
Niet alleen werkt gember ontstekingsremmend, maakt het de maag rustig, verbetert het de peristaltiek van je darmen, het verbetert ook het geheugen.

Met name de reactiesnelheid en het concentratie- en denkvermogen verbetert. Omdat gember een sterke ontstekingsremmende werking heeft werkt het ook bij ontstekingen in het brein.

Gember gaat misselijkheid tegen
Heb je net een operatie ondergaan, moet je aan de chemo, ben je snel wagenziek of ben je zwanger? Dit zijn allemaal mogelijke oorzaken van misselijkheid die je met gember kunt tegengaan. Laat een stukje gember trekken in een mok of een kan met heet water en drink het met kleine slokjes op.

Maar ….. Pas op als je bloedverdunners gebruikt of galstenen hebt

Aangezien gember je bloed verdunt is het even oppassen geblazen met bloedverdunners. Overleg altijd met je arts of je niet (een deel van) je bloedverdunners (met bijwerkingen!) mag vervangen door gember. Bloedverdunners zijn geen geneesmiddelen, ze zullen je niet beter maken. Verander je voedingspatroon en probeer er vanaf te komen. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Gember kan ook de afgifte van galzuur verhogen. Heb je galstenen of problemen met je galblaas pas dan ook op met grote hoeveelheden gember.

Bron: o.a. energievrouwenacademie.nl

FeedsEnclosure-image.ashxid7038rubriek96